gewoon even …

Zó geef je je visitekaartje af!

  • geplaatst door Anne Spies in
  • Algemeen
  • 31-01-2013

Geslaagde lezing over zakelijke etiquette

Zo, de toon is gezet: de eerste Lekkere Lezing van dit jaar was gezellig, informatief en overheerlijk! Zo’n 30 ondernemende mensen kwamen woensdag 30 januari naar het Kookcollege Wijchen voor een lekker avondje netwerken.

Na een korte pitchronde -om de beurt op de zeepkist en jezelf presenteren in 30 seconden- gingen we aan tafel. Met een beetje gezonde spanning, want etiquette deskundige Lilian Woltering zou niet alleen komen vertellen  ‘hoe het heurt’ in het zakelijke leven. Ze kondigde ook aan ons te testen op onze (kennis van de) manieren…

Weg met die telefoon

Nou, we weten het nu allemaal:  hoe geef je je kaartje af? Hoe introduceer je de een, terwijl je met de ander in gesprek bent? Hoe schud je elkaar  dan de hand? En hoe niet! En … ook handig om te weten: je telefoon, hoe smart ie ook is, mag NIET op tafel tijdens een etentje of bespreking. Tenzij je de woordvoerder van bijvoorbeeld de minister-president bent en 24/7 bereikbaar moet zijn. Ook handig om te weten: hallo in de aanhef van je mailtje, is echt ‘not done’.

Een belangrijke conclusie van de avond: zakelijke etiquette gedragsregels geven niet alleen duidelijkheid over hoe je je moet gedragen in een bepaalde situatie. Ze dragen ook bij aan een goede sfeer en respect voor elkaar. Handig toch? Als je weet hoe het hoort, hoef je je dáár in ieder geval niet meer druk om te maken. En kun je helemaal richten op je contact met de ander.

E-mail en receptie etiquette

Afsluiten met een standaard handtekening is niet leuk, iedereen wil iets persoonlijks.

En beginnen met HALLO, is heel informeel, ook bij een presentatie. Ook geachte mevrouw  terwijl je al een heel leuk offerte gesprek heb gehad vond niemand aan te raden. Lilian gaf leuke voorbeelden en liet ons oefenen! Ook met het inbreken in een gesprek op een borrel, waar je niemand kent. Tip van Attis van der Horst ( aankoopmakelaar): stap op een trio af. Dan stoor je minder en hoeven ze het gesprek niet meteen te staken. Je kunt dan met één iemand verder praten.

 

Aanmelden voor Lekkere Lezing

Ben je er de volgende Lekkere Lezing ook graag (weer) bij? Meld je dan nu alvast aan op de site: www.lekkerelezing.nl

Met vr gr.

(deze afsluitende groet mag ook ECHT niet meer anno 2013)

Karin Giesen, Geen Gebakken Lucht

Nóg een enthousiaste deelnemer:

“Lekkere Lezing is een heerlijke aanvulling op het netwerkaanbod in en rondom Nijmegen. De warme ontvangst door Anne en Marcel, de open en informele sfeer tussen de gasten, een interessante spreker tussen de gangen door, plus het delicieuze eten zijn de ingrediënten voor een kostelijke avond met ondernemers uit de regio. Echt een aanrader.”

 Jeffrey Jansen, eigenaar van BLYNQ

 

 

Lees ook

Zegt hij, hij zegt

Er zijn vertellers die letterlijk citeren wat zijzelf én wat de ander heeft gezegd. Misschien is dat belangrijk om het verhaal precies genoeg te kunnen vertellen. Ik denk dat de spreker de situatie voor zich ziet (tekstballonnetjes?) “Ik was met Kees mee naar het ziekenhuis voor zijn uitslag. Auto in de parkeer garage en ik […]

lees verder
Meenemen

Wanneer is dit er bij sprekers toch ingeslopen?! Wie is hier mee begonnen? Ik ga je meenemen in onze missie en visie… Ik ga jullie meenemen in mijn onderzoek… Bij meenemen zie ik altijd een koffer voor me. Oeh, de spreker gaat me meenemen. Terwijl de spreker volgens mij zeggen wil: Ik ga jullie vertellen […]

lees verder
Drie verrassende voordelen van PowerPoint

In de afgelopen jaren heb ik vaak mijn PowerPointPreek afgestoken. Ik vond dat sprekers zich zelf te kort deden door (veel te veel) tekst op de muur te projecteren en het vervolgens voor te lezen. In plaats van het verhaal te vertellen. De tekst werd meestal versierd met “poëzieplaatjes”. Je kent ze wel, de krantenkoppen, […]

lees verder
Trainingen
contact