laat ik het zo zeggen…
featured-image

Hoe houd je een goede sales pitch?

Een sales pitch is een korte en krachtige gesproken presentatie van maximaal 60 seconden, waarin je jouw product, dienst of bedrijf onder de aandacht brengt. Met een overtuigende sales pitch zorg jij ervoor dat de ander nieuwsgierig genoeg is om met je verder te willen praten.

De sales pitch wordt ook wel elevator pitch genoemd, of gewoon pitch. Elevator pitch staat voor liftpraatje. Als je bij een potentiële klant, werkgever of geldschieter in de lift zou staan, moet je hem (of haar!) heel snel jouw toegevoegde waarde duidelijk kunnen maken. Wat maakt jou uniek? Voordat die ander uit de lift stapt, moet hij weten dat jij de oplossing hebt voor zijn probleem. Je pitch moet dus kort, krachtig én overtuigend zijn.

Het gaat erom dat je de belangstelling en nieuwsgierigheid van de ander wekt. Hij moet meer willen weten van jou en van datgene wat jij biedt. Jij wilt een afspraak maken voor een vervolggesprek. Als je dat lukt, is je sales pitch geslaagd. We merken in onze trainingen en workshops dat deelnemers het lastig vinden om over zichzelf te praten. Maar mensen willen tegenwoordig steeds meer en eerder weten wie je bent en wie de persoon is achter het beroep. Ben je prettig om mee te praten, straks mee om te gaan, samen te werken of zaken te doen?  Zou die ander met jou in zee willen, om de tafel kunnen? Dat soort vragen spelen in de kennismaking met jou. En zijn dus van belang voor je pitch.

Waarom is een goede sales pitch zo belangrijk?

Een sales pitch houd je, vaak zonder dat je het door hebt, meerdere malen per dag. Op je website, in je offertes, tijdens een netwerkbijeenkomst of zakelijke borrel, aan de telefoon met een (potentiële) klant. Maar, ook op een feestje op verjaardag, wanneer anderen je vragen wie je bent en wat je doet. Je sales pitch komt dus in allerlei situaties van pas.

Veel mensen vinden het lastig om kort en krachtig duidelijk te maken wat de kern is van hun bedrijf of beroep. Ze vervallen in vaktermen, weiden uit over van alles en nog wat, durven niet té enthousiast te zijn over dat waar ze goed in zijn. Herken je dit? Misschien vind je het lastig of zelfs gênant om een verkooppraatje te houden, om je zelf te verkopen. Maar … je doet niet alleen jezelf een plezier met een goede sales pitch. Ook voor je toehoorder is het fijn als jouw sales pitch to the point is. Hij weet snel of ie bij jou aan het juiste adres is met zijn vraag of probleem. En als de ander energie krijgt van jouw sales pitch, dan is de kans heel groot dat je die ander meekrijgt met jouw verhaal.

Voorbereiden van je sales pitch, dáár gaat het om

‘Be prepared’.. Zorg er dus voor dat je voorbereid bent en altijd jouw sales pitch paraat hebt. als je onverwacht wordt gevraagd iets te vertellen over jezelf of over je bedrijf. Een goed voorbereide sales pitch kan dan het verschil maken.Met een goede voorbereiding zorg je voor een compact en doordacht verhaal. Zo vergroot je je kansen op succes.

Waaruit bestaat een goede sales pitch?

Je hoeft echt niet alles te vertellen over jezelf of je bedrijf. Dat kan ook niet. Beperk je tot de kern. Het gaat erom dat je de kern van je werk in een aantal punten samenvat. Maak duidelijk wat jouw drijfveren zijn, waar jouw kracht ligt. Je hoeft niet compleet te zijn. Zie het als een gesproken visitekaartje. Jouw sales pitch geeft in ieder geval antwoord op de volgende vragen:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je, welke oplossing bied je?
  • Wat voeg jij toe? Wat maakt jou uniek? Wat doe je graag?
  • Wie zijn je klanten? Voor wat voor soort mensen werk je, of met wie werk je samen?
  • Waarom zijn je klanten tevreden over jou, waarom komen ze bij jou?
  • Waarom zouden jullie willen samenwerken?

Zo bereid je jouw sales pitch voor:

  • Bepaal de structuur van je salespitch. Deel je sales pitch op in korte blokken.
  • Gebruik signaalwoorden: Wat bied je en waarom? Hoe doe je dat? Wat voeg je toe?
  • Waar ben je goed in? Voor wie is dat interessant? Wie zijn je klanten? Verplaats je in de behoefte van de ander. Haak in op vragen of problemen van je publiek en stem daar je sales pitch op af. Houd je dus aan de tijd, zorg dat je tijd overhoudt voor vragen uit je publiek.
  • Maak je sales pitch persoonlijk. Vertel vanuit jezelf (ik). Waar ligt jouw kracht, wat doe je graag, waar ben je goed in?
  • Kies (werk)woorden die bij jou passen (kijken, luisteren, samenwerken, verbinden).
  • Gebruik gewone alledaagse taal. Geen jargon. Je moet jouw kwaliteit, idee, product of dienst eenvoudig uit kunnen leggen. Aan iedereen, ook aan je buurman of schoonmoeder.
  • Wees eerlijk. Verkoop geen gebakken lucht. Je mag optimistisch zijn en ambitieus, maar blijf eerlijk.
  • Kies een stijl die bij je past. Het gaat er om dat ze jou als mens leren kennen. Ben je écht? Mensen voelen dat aan.
  • Prikkel je toehoorder(s). Start je sales pitch met een voorval, een actuele gebeurtenis, een herinnering, een kort verhaal. Doe iets onverwachts.
  • Herhaal je bedrijfsnaam aan het eind van je sales pitch.
  • En sluit af met een uitnodiging voor een vervolggesprek of volgend contact. Eindig met een vraag. Dan kan de ander inhaken op wat je hebt verteld en blijf je makkelijker in de gedachten van de ander. Als je vraagt naar de contactgegevens van je toehoorder, kun je je bedrijfsinformatie toesturen, of contact opnemen voor een vervolgafspraak.
  • Bedank niet voor de aandacht. Dat is niet nodig want jij hebt hen iets te bieden.

Hulp bij je sales pitch

Wil je hulp bij het maken en houden van je sales pitch? Spies & Spreken helpt je hier graag bij. Dit is waar wij dagelijks mee bezig zijn. In onze training Presenteren in 2 dagen leer je jezelf in een zeer korte tijd krachtig en overtuigend te presenteren. Je wordt je bewust van jouw manier van spreken en presenteren. Je leert naar jezelf en anderen te kijken en luisteren. Wij geven je aanwijzingen die helpen bij een krachtige en overtuigende presentatie van jezelf. En we doen méér dan dat. We gaan met je oefenen. Samen met jou werken we aan jouw presentatie. Net zolang totdat ie staat als een huis. Zodat jij, als de kans zich voordoet, anderen kunt overtuigen met jouw sales pitch.

Wil je een indruk krijgen van hoe we werken, bekijk dan onze filmpjes.

Verder lezen over pitchen? Lees deze blogs:

Help een pitch

10 tips voor het maken van een elevator pitch

Pitchen doe je zo

Hoe maak je spiekkaartjes

Lees ook

Het gaat niet om jou

Een dierbare vriendin van mijn moeder is dood. Ze maakte een speech voor in de kerk en vertelt mij trots dat die maar één minuut duurt. In die ene minuut vertelt ze over haar bijzondere band met haar vriendin en hoe ze haar begeleid heeft – geen dag verzuimd in acht jaar tijd – in […]

lees verder
PowerPoint Preek

Beminde gelovige in PowerPoint. Gij die alle hoop voor een goede presentatie op PowerPoint gooit – ik heb een kleine donderpreek voor je. Elke week schrik ik wel een keer van verder heel weldenkende mensen met echt wel interessante verhalen. Hoe ze soepel en bedreven hun USB-stick in de laptop steken, de titel van de […]

lees verder
Kaartjes, tekeningen en stappen

Arnaud Bom schrijft in zijn nieuwsbrief iets leuks over tekeningetjes: “Ik heb genoten van deze klassieke TED-talk in communicatieland. Ik vind Tom Wujecs een goede spreker en ik geloof ook in kaartjes & bierviltjes! Zeker als je een goede speech wil schrijven of een steengoede presentatie wil geven zijn kaartjes heel handig. Zelfs de PowerPoint […]

lees verder
deze week
  • maandag 22 april
  • secretariaat
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31D, 6584 AC Molenhoek, Nederland — ochtend

  • dinsdag 23 april
  • presenteren in 2 dagen (dag 2)
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31D, 6584 AC Molenhoek — middag

  • donderdag 25 april
  • presenteren in 2 dagen (dag 2)
  • middag

dit jaar
contact