als ik eerlijk ben…
featured-image
Muzikaal, dansbaar, en studentikoos. 1966. Zo werd ik geboren in een Utrechts studenten huwelijk... allebei mijn ouders houden van taal, van speechen van applaus. Zij legden de basis voor Spies&Spreken...

Do’s en don’ts over storytelling

In de fijnste colleges worden verhalen verteld uit de praktijk. De leukste vaders en moeders verzinnen zelf sprookjes, op de rand van je bed. Bij het afwassen vragen mijn pubers me soms nog: ‘Mam, vertel nog eens dat verhaal van …’

Al jaren is storytelling een kleurrijk onderdeel van onze trainingen. Als je een speech of presentatie begint met een actueel of beeldend verhaal, dan spreek je het publiek meteen aan. Vanuit een gevoel ontstaat bereidheid om te luisteren.

Maar pas op! Storytelling is hip en het wordt te pas en vooral ook te onpas gebruikt.

Niet te vaak. Doseer. Luister wat de vorige sprekers op het congres gezegd hebben. Misschien wordt het flauw als jij ook nog aankomt met je “Ik zat vanmorgen in de trein…” Varieer. Soms kies je een citaat, soms wapper je met een krant of start je meteen met een verhaaltje van Toon Tellegen.

Niet te lang. Het is eventjes verfrissend als je het publiek op een ander been zet. Maar na een paar zinnen willen ze naar het verlossende bruggetje geleid worden, want de interesse in je verhaal is gewekt. Het is mooi als je aan het einde van je verhaal terugkomt op je kleine verhaal van het begin. Zo maak je het rond.

Niet jokken. Natuurlijk mag je het een beetje groter maken. Geef de zielige meneer een sip gezicht en een donkerblauwe pyjama aan. Betrek er een geur bij of een gevoel. Prikkel de zintuigen van het publiek. Maar jok niet. Vertellen dat je ergens was terwijl het niet zo is…

Niet aankondigen. Steek meteen van wal. Zeg niet iets als ‘Ik ga jullie meenemen in het volgende verhaal…’ of ‘Stel je eens voor…’ of ‘Heb je ook wel eens meegemaakt…’ Nee! Begin meteen en stort het verhaal – na een mooie stilte waarin je bent aangekomen – over je publiek heen!

Niet voorlezen. Storytelling doe je uit je hoofd. Je ziet het voor je. Je kijkt het publiek aan en brengt ze op een andere luisterlaag. De mensen hangen meteen aan je lippen.

Niet in de tweede persoon, want dat schept afstand. ‘Je loopt over de dijk en denkt… Nee! Vertel het uit jezelf. Noem het woordje ik. Of kies voor de derde persoon en omschrijf die persoon en wissel daarna naar jou/ik

Wil je storytelling gebruiken in jouw manier van presenteren? Je bent van harte welkom in een van onze trainingen of masterclasses.

Lees ook

Promotiecoaching helpt!

Het afgelopen jaar heb ik met plezier samengewerkt met vele promovendi. We hebben van elkaar geleerd; zoveel interessante onderzoeken kwamen voorbij, mooie mensen en mooie proefschriften. (mooi ontworpen kaften ook!) We bereidden samen de dag van de promotie voor in een aantal coachings sessies. Het lekenpraatje en ook het antwoord geven op vragen. Ik werk […]

lees verder
Hoe overtuig je met je stem?

Eindig een zin met een lagere stem en je klinkt geruststellend en overtuigend. Om jou kunnen we niet heen. Wat je vertelt klinkt waar. “Vragend spreken” is diep verankerd in onze spreekcultuur. We horen het in elke training gebeuren. Met de beste bedoelingen houden mensen hun hoofd scheef, kijken vragend (wenkbrauwen omhoog) én eindigen hun […]

lees verder
Platform voor promovendi

Aan alle promovendi van de heeeeeeeele wereld, De afgelopen jaren heb ik veel met jullie mogen samenwerken. Meestal werk ik individueel met jullie en soms in een klein groepje. Nu heb ik een vraag aan jullie. Wat denken jullie van een platform voor promovendi? Een digitale laagdrempelige omgeving waar jullie elkaar kunnen ontmoeten en helpen. […]

lees verder
Trainingen
contact