laat ik het zo zeggen…
featured-image

Waarom boeit deze spreker?

Soms gebeurt het: een spreker neemt je mee, laat je lachen of nadenken, je vergeet de tijd. Drie voorbeelden van geslaagde vondsten van sprekers – en de vraag: waarom is dit nou zo goed?

  1. Vind een onverwachte kapstok

Radioloog Frank Pameijer (UMC Utrecht) steekt niet onder stoelen of banken dat hij van zijn cello houdt. Onlangs haalde hij zijn instrument door een CT-scan, ter voorbereiding van een presentatie voor collega’s. Hij verwerkte de opmerkelijke beelden (houtworm en anatomie van de cello) en wat muziek in zijn verhaal. Dat vergeet niemand meer.

STOP met die saaie eenheidsworst van PowerPoints. Eerst de naam van de spreker, de titel van je presentatie en daaronder een rijtje logo’s, alsof het op een wielershirt moet. Doe het niet.

Neem de tijd. Ga staan. Loop naar je publiek toe. Vind een onverwachte kapstok voor je verhaal, vertel een verhaal over wat je hebt meegemaakt. Zo laat je mensen wennen aan jou, zo neem je hen mee in wat je wilt vertellen.

  1. Weef een rode draad die bij je past

Een deelnemer aan een van mijn workshops vertelde over een geweldige spreker die hij had gehoord op een congres in Antwerpen. Deze spreker begon meteen over wat je allemaal gratis in Antwerpen kunt doen, na het congres, of tijdens, als je je verveelde… Te pas en te onpas strooide hij met nieuwe voorbeelden in zijn verhaal. ‘…Dat kun je trouwens ook gratis in Antwerpen doen…’

Mensen waarderen het enorm als je niet alleen inhoudelijk een goed verhaal hebt, maar ook iets leuks hebt voorbereid. Laat het dan iets zijn waar je oprecht geïnteresseerd in bent, het moet meer zijn dan een trucje. Misschien houd je van koken en kun je je verhaal daarmee verbinden. Misschien zit er een persoonlijke toets aan het thema en vertel je iets over je eigen leven.

  1. Doe iets onverwachts

Laatst hoorde ik van een spreker die met een grote waaier speelkaarten opkwam en naar zijn publiek liep. Hij liet zijn publiek eerst een kaart trekken – het waren de onderdelen van zijn toespraak en zo bepaalde zijn publiek er de volgorde van.

Je publiek bestaat niet uit consumenten, maar uit mensen met wie jij iets ‘hebt’, als je verhaal aankomt tenminste. Iemand die meteen achter de katheder gaat staan en de papieren induikt, bouwt geen contact op. Maar iemand die tijd neemt, mensen aankijkt, laat merken het fijn te vinden en nieuwsgierig te zijn naar zijn publiek, die maakt van een toespraak een dialoog.

Wil je ook origineel beginnen? Verhalen vertellen? Je bezieling vinden en er over vertellen: doe een keer mee in de masterclass Bezield Spreken?  Masterclass Bezield Spreken 2017

Lees ook

Promotiecoaching helpt!

Het afgelopen jaar heb ik met plezier samengewerkt met vele promovendi. We hebben van elkaar geleerd; zoveel interessante onderzoeken kwamen voorbij, mooie mensen en mooie proefschriften. (mooi ontworpen kaften ook!) We bereidden samen de dag van de promotie voor in een aantal coachings sessies. Het lekenpraatje en ook het antwoord geven op vragen. Ik werk […]

lees verder
Hoe overtuig je met je stem?

Eindig een zin met een lagere stem en je klinkt geruststellend en overtuigend. Om jou kunnen we niet heen. Wat je vertelt klinkt waar. “Vragend spreken” is diep verankerd in onze spreekcultuur. We horen het in elke training gebeuren. Met de beste bedoelingen houden mensen hun hoofd scheef, kijken vragend (wenkbrauwen omhoog) én eindigen hun […]

lees verder
Platform voor promovendi

Aan alle promovendi van de heeeeeeeele wereld, De afgelopen jaren heb ik veel met jullie mogen samenwerken. Meestal werk ik individueel met jullie en soms in een klein groepje. Nu heb ik een vraag aan jullie. Wat denken jullie van een platform voor promovendi? Een digitale laagdrempelige omgeving waar jullie elkaar kunnen ontmoeten en helpen. […]

lees verder
Trainingen
contact