laat ik het zo zeggen…

Crisiscommunicatie en effectief omgaan met de media

  • geplaatst door Anne Spies in
  • Spreektips
  • 07-10-2014

Hoe zet je crisiscommunicatie in om grip te houden op een crisis situatie? En hoe ga je op een effectieve manier om met de media? Effectief omgaan met de media helpt je in het managen van crisissituaties. In de mediatrainingen van Spies&Spreken leer je hoe je op een adequate manier reageert en anticipeert in crisissituaties. En hoe je jouw boodschap, of die van je bedrijf, op een overtuigende manier kunt presenteren.

Crisiscommunicatie is sterk veranderd de laatste jaren. De tijd van wachten op de persbijeenkomst om geïnformeerd te raken over de crisissituatie is voorbij. Als mensen willen weten wat er aan de hand is, wachten zij niet op de officiële kanalen, maar gaan zij zelf op zoek naar informatie. Die informatie is direct, ongecontroleerd en ongecensureerd, te vinden op sociale media als Twitter, Facebook en YouTube. Iedereen is tegelijkertijd zender en ontvanger, het zenden van de boodschap over de crisis situatie is dan ook niet langer voorbehouden aan het bedrijf zelf. Mensen reageren op geruchten, spreken vermoedens uit, ventileren hun mening in de sociale media. Probeer dat maar eens te regisseren…!

Crisiscommunicatie: wat doe je wel en wat niet?

Regie houden op de crisiscommunicatie is daarom een bijna onmogelijke opgave. Heb jij in je werk of in je dagelijks leven veel te maken met de media? Ben je communicatie adviseur, voorlichter, manager of directeur? Of word je vanuit je functie als arts, advocaat of politicus vaak benaderd door de pers? In crisiscommunicatie is het nu nóg belangrijker dat je weet wat je moet doen en wat niet. Dat je weet hoe je adequaat reageert op informatie en geruchten.

Mediatraining

In de mediatrainingen van Spies&Spreken leer je hoe je je kunt voorbereiden op crisis situaties. De mediatraining is bedoeld voor iedereen die met vertrouwen de media tegemoet wil treden. We gaan je niét leren hoe je met de verschillende sociale media moet omgaan in de crisiscommunicatie. Dat weten jij, of andere communicatiedeskundigen binnen je bedrijf, ongetwijfeld zelf heel goed. Bovendien, over het actief inzetten van sociale media voor crisiscommunicatie, dáár kun je vaak nog wel even over nadenken. Bij ‘live’ media gaat dat vaak anders. Als een journalist je benadert voor een reactie of een standpunt, moet je daar meteen adequaat op  reageren. Belangrijk dus dat je daarop goed voorbereid bent.

Effectief omgaan met media

Spies&Spreken helpt je op een effectieve manier om te gaan met deze live media. Met journalisten bijvoorbeeld, die je onverwacht een microfoon onder je neus duwen. En je zo dwingen tot een reactie. Omgaan met de media, dat betekent snel en adequaat reageren op onverwachte vragen en situaties. Het gaat er om hoe jij, in de juiste interactie met journalisten, de media kan gebruiken om je boodschap goed voor het voetlicht te brengen. Juist in crisiscommunicatie is dit cruciaal.

Oefenen voor de camera

Door te oefenen met onverwachte situaties, krijg je inzicht in je eigen gedrag en valkuilen. Door veel te oefenen, leer je nieuwe vaardigheden aan en leer je oude belemmerende gewoonten af. We werken in kleine groepen, zodat er voor alle deelnemers voldoende tijd om te oefenen en om verschillende manieren uit te proberen. We kijken ook naar hoe anderen spreken, geven elkaar feedback. Je leert ook door anderen te observeren. Spies&Spreken werkt dan ook altijd veel met de beelden en camera’s. We filmen en kijken terug, om zo van onszelf en van elkaar te leren.

Mediavaardigheden trainen

Onze trainingen zijn praktisch en compact. We laten je voorbeelden uit de praktijk zien om de theorie te kunnen bespreken. In de mediatrainingen oefenen we met mediavaardigheden in de ruimste zin van het woord. We trainen hoe je je presenteert voor een publiek, hoe je reageert voor de camera, wat je wel -en vooral niet- moet zeggen in persconferenties. We oefenen ook met het afnemen van korte interviews voor radio of televisie. Alle aspecten van presenteren, die ook in crisiscommunicatie een rol spelen, komen aan bod.

Ervaren mediatrainers

De mediatraining wordt gegeven door onze zeer ervaren mediatrainers Marije Alma en Machteld Kooij. Zij kennen het vak door en door en weten hoe welke overvaltechnieken journalisten gebruiken om informatie los te krijgen. Vooral in crisiscommunicatie is het heel belangrijk dat jij dan het hoofd koel weet te houden. Onze mediatrainers, in de rol van journalist, overvallen je met vragen. Zij duwen een microfoon onder je neus en dagen je uit direct te reageren. Wat doe je dan? Hoe pak je dat aan? Je krijgt volop de gelegenheid je hierin te trainen.

Makkelijker spreken voor de camera

Dus… wil jij leren om goed antwoord te geven in interviews? Beter leren omgaan met lastige vragen van journalisten? Makkelijker spreken voor de camera? Met overtuigingskracht optreden in de media? Spies&Spreken helpt je daar graag bij.
In onze Brochure mediatraining 2014 vind je meer informatie over onze trainingsmogelijkheden. We bieden je altijd een training op maat. Ook individuele coaching is mogelijk.

Je kunt ook direct contact opnemen met Spies&Spreken voor meer informatie.

Lees ook

Een voorbeeld speech op kaartjes

Als je jouw intenties helder hebt en de route door je verhaal weet, maak dan kleine handige kaartjes (in PowerPoint) Schrijf steekwoorden en korte zinnen op en print de kaartjes voor in je hand. Stel hardop vragen, dat houdt ons geboeid. Gebruik gewone taal, dat spreekt iedereen aan. Fijn als je ons echt aankijkt, of […]

lees verder
Hoe schrijf ik mijn lekenpraatje? Drie tips

Hoe schrijf ik mijn lekenpraatje? Drie tips Je ‘lekenpraatje’ kan een van de leukste onderdelen (10 – 15 minuten) van je promotie worden. We kunnen er samen mee oefenen, graag zelfs, maar ik geef je vast drie tips om deze toespraak te schrijven. 1. Begin bij je intentie Wat kom je in wezen doen? Stel […]

lees verder
Een doosje vol: kaartjes

Kort en bondig, daar houd ik van. En van schone taal en spitsvondigheden. Ik ben wars van deftigdoenerij op een podium zoals ‘Dank u voorzitter, voor het woord’ of ‘Ik sta hier in de hoedanigheid van aanjager en HR manager en ben werkzaam in deze organisatie als…’. En ik gruwel van platitudes, zeker als er […]

lees verder
deze week
  • maandag 30 januari
  • telefonisch SPREEKuur (8:00 - 10:00)
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31D, 6584 AC Molenhoek — ochtend

  • maandag 30 januari
  • Secretariaat
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31 D, 6584 AC Molenhoek (LB) — ochtend

  • maandag 30 januari
  • promotie coaching (promovenda)
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31D, 6584 AC Molenhoek — middag

  • dinsdag 31 januari
  • Nederlandse les
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31D, 6584 AC Molenhoek — middag

  • donderdag 02 februari
  • individuele coaching
  • Spies & Spreken, Lindenlaan 31D, 6584 AC Molenhoek — ochtend

  • vrijdag 03 februari
  • presenteren voor rechters i.o.
  • middag

dit jaar
contact