gewoon even …

Leidinggeven en presenteren

  • geplaatst door Anne Spies in
  • Spreektips
  • 17-11-2014

Overtuigend presenteren voor leidinggevenden

Als manager of leidinggevende wil je overtuigen, inspireren en mensen meekrijgen in jouw visie, in de gewenste verandering. Dat realiseer je door de leiding te nemen in de communicatie. Door duidelijk te maken waar jij voor staat. En helder te zijn in wat je van elkaar verwacht. Overtuigend presenteren helpt je daarbij.

Je wil met je team doelen realiseren. Samen aan de slag met de doelen van je organisatie, waarbij iedere medewerker zijn talenten optimaal inzet en zichzelf ontwikkelt. Dit vraagt allereerst een gedeelde heldere visie. Op het bedrijf en op de manier waarop gewerkt wordt binnen het bedrijf. Daarnaast vraagt het om heldere en duidelijke communicatie. Daarmee leg je de basis voor de samenwerking die jij wil realiseren.

Leidinggeven betekent een visie hebben, een pad uitstippelen, risico’s en verantwoordelijkheden nemen. Maar, het betekent ook dat je luistert naar je medewerkers, oog hebt voor -het standpunt en gevoel van- de ander en in dialoog gaat met anderen over keuzes die gemaakt moeten worden.

Heldere communicatie

Effectief leidinggeven vraagt om helderheid en duidelijkheid. Duidelijkheid over wat jij verwacht van de ander en wat de ander van jou mag verwachten. Vaak ontstaat er gedoe in de samenwerking, omdat verwachtingen over en weer niet helder zijn, of niet helder worden uitgesproken. Dit voorkom je met heldere communicatie. Heldere communicatie overtuigt. Communicatie is interactie en begint met helderheid over wat je van elkaar verwacht. Door duidelijk te zijn in wat jij wilt en verwacht van de ander, voorkom je ruis. Dit vraagt van jou als leidinggevende of manager de moed om eerlijk te communiceren met mensen met wie je werkt.

Overtuigend leidinggeven

In overtuigend leidinggeven gaat het erom de juiste balans te vinden tussen inlevend en tactvol zijn en tegelijkertijd helder en duidelijk te zijn over wat je van elkaar mag verwachten. Hard op de inhoud, zacht op de relatie dus.
Ook in de trainingen en workshops van Spies &Spreken komt het vinden van de juiste balans tussen vorm (relatie) en inhoud iedere keer weer aan de orde. In onze trainingen horen we vaak dat mensen, vooral vrouwelijke leidinggevenden en managers, het lastig vinden om de leiding te nemen in de communicatie. Zij voelen schroom om zich overtuigend neer te zetten, om te staan voor de inhoud zij over willen brengen. Ze durven onvoldoende duidelijk te zijn over wat zij vinden en van de ander verwachten. Ze vinden het moeilijk om het podium te pakken en hun standpunt duidelijk maken. Hierdoor laten ze kansen liggen om zichzelf binnen hun team, in gesprekken, in vergaderingen, tijdens presentaties of discussies overtuigend te presenteren en zichzelf als leider neer te zetten.
Overtuigend presenteren is te leren. Voor iedereen. Met oefening, de juiste tips en aandachtspunten én een goede voorbereiding ben jij in staat jezelf én je verhaal overtuigend te presenteren aan de ander.

Effectief leiderschap

Spies&Spreken helpt je daar graag bij. Wil je overtuigend het woord nemen of voorzitten in vergaderingen? Je team geïnspireerd kunnen toespreken? Overtuigend leren presenteren voor publiek? We leren je hoe je de leiding kunt nemen in de communicatie. Hoe je helder en duidelijk je standpunt kunt poneren. Hoe je krachtig jezelf kunt laten zien én horen. En hoe je tegelijkertijd duidelijk maakt dat je luistert naar de ander. Dat je in dialoog en samenspraak met de ander je –gezamenlijke- doel wilt bereiken. Als je daartoe in staat bent en dat overtuigend weet over te brengen, ben je effectief in je leiderschap.

De 3 gouden tips voor overtuigend presenteren zijn:

  • Bereid je goed voor
  • Spreek in contact
  • Spreek kort en bondig.

Spreek in contact. Ga de dialoog aan met je publiek:

  • Kijk en zwijg. Wees eerst even stil voor je begint te spreken.
  • Kijk echt in de ogen van je luisteraars. Maak echt contact, kijk niet over mensen heen!
  • Laat je inspireren door non verbale signalen van je publiek.
  • Kijk naar de ja knikkers en de nee schudders.
  • Kijk wat de mimiek van de mensen met jou doet.
  • Geniet van die momenten van contact, wees niet bang.
  • Stop met negatieve gedachten.
  • Blijf ook in contact met jezelf, je ademhaling en je lijf.
  • Stem je spraak en je taal goed af, daarvoor moet je contact hebben met je gehoor.
  • Stem goed af waar je gaat staan of zitten. Is staan overdreven? Ga dan op de rand van de tafel zitten of schuif er een stoel bij.
  • Richt je eigen neus naar je luisteraars (level je neus op die van anderen). Kijk dus niet te hoog de zaal in, dat kan arrogant overkomen.

Spreek kort en bondig:

  • Zet punten in je verhaal.
  • Durf stiltes te laten vallen in je verhaal. Je publiek heeft luistertijd nodig. Laat hen naar je kijken en horen wat je te zeggen hebt.
  • Neem adempauzes en denkpauzes. In de stiltes gun je jezelf rust en overzicht.
  • Vul stiltes niet op met kreten als: in principe, dus, zeg maar, als het ware, wat ik zeggen wou, hoe zal ik het zeggen, uh, dan heb ik zo iets van, eigenlijk, weet je wel.

Toch wat meer ondersteuning nodig? Neem gerust contact op met Spies&Spreken. Het team van Spies&Spreken biedt je training en coaching op maat: individuele coaching, verkooptraining, presentatietraining, vergadertraining, pitch training … Alles is mogelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook

Online presenteren: waar kijk jij naar?

Jezelf, de ander, of de camera? Opeens zijn we allemaal presentatoren geworden. Scharrelen we met apparatuur, opgehangen autocues en quizkaartjes. Collega-trainer Judith de Bruijn zei schertsend: ‘Ja, mensen willen nu allemaal televisietje gaan spelen’. Maar goed beschouwd moeten we wel: we vergaderen online, geven colleges en webinars, doen mee aan digitale congressen. Sommigen vinden het […]

lees verder
Online spreken – hoe klink jij?

Soms luister ik nauwelijks naar de inhoud van wat iemand zegt, alleen naar de klank ervan… veelzeggend! Veel mensen vinden het vreselijk om naar hun eigen stem te luisteren. ‘Zo klink ik toch niet?’ Luisteren met je ogen dicht In onze trainingen film ik veel. We kijken en luisteren de filmpjes terug. Ik begin met […]

lees verder
Online presenteren: pas op voor een kikkerperspectief

Hoe doe je dat, presenteren online? Een paar tips voor de talloze thuiswerkers Ik kijk graag naar filmpjes van presentaties met het geluid uit. Dan zie ik beter hoe iemand beweegt, hoe iemand staat of zit. Hoe de mimiek is, of de spreker zijn of haar handen gebruikt. Meteen voel ik een sfeer van waar […]

lees verder
deze week
  • dinsdag 19 januari
  • Online Presenteren voor Artsen
  • ochtend
  • in samenwerking met NVvR - B.E.N.G.!

  • donderdag 21 januari
  • Online presenteren voor artsen
  • ochtend
  • in samenwerking met NVvR - B.E.N.G!

dit jaar
contact